Δευτέρα, 27 Δεκεμβρίου 2010

Ψαλίδα τιμών έως και 1.500% από το χωράφι στο ράφι

ΔΙΕΥΡΥΝΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΩΣ η ψαλίδα των τιμών στα αγροτικά προϊόντα ανάμεσα στο χωράφι και στο ράφι, σύμφωνα με έρευνα της ΠΑΣΕΓΕΣ, λόγω των μεσαζόντων και των καπέλων που αυτοί επιβάλλουν. Η μελέτη δείχνει ότι αν και οι τιμές παραγωγού σε μια σειρά προϊόντων παραμένουν στα περσινά επίπεδα, η ψαλίδα με τις λιανικές τιμές συνεχώς μεγαλώνει.

Ενα κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις πωλείται, σύμφωνα με την έρευνα, από τον παραγωγό προς 20 λεπτά το κιλό και φτάνει στο ράφι των σούπερ μάρκετ στα 99 λεπτά (διαφορά 495%). Το 2008 στην αντίστοιχη έρευνα που είχε διεξάγει η ΠΑΣΕΓΕΣ, η ψαλίδα ήταν 455%. Για ένα μαρούλι (τεμάχιο), ο παραγωγός εισπράττει φέτος 10 λεπτά αλλά στον καταναλωτή φτάνει κατά μέσον όρο στα 52 λεπτά (διαφορά 520% έναντι 250% το 2008). Ενα κιλό ζάχαρη πωλείται στο ράφι προς 82 λεπτά έναντι 19 λεπτών που εισέπραξε φέτος ο παραγωγός (διαφορά 435% έναντι 265% προ διετίας), ενώ ένα επώνυμο κιλό μέλι προς 15 ευρώ έναντι 3,5 ευρώ που εισέπραξε ο παραγωγός (ψαλίδα 429% έναντι 314% το 2008).

Κερδισμένοι οι μεσάζοντες
Κερδισμένοι, δηλαδή, είναι οι χονδρέμποροι των αγροτικών προϊόντων, διακινητές και μεταποιητές, αφού στόχος τους είναι να διατηρούν τα περιθώρια κέρδους τους αμετάβλητα, είτε οι τιμές παραγωγού ανεβαίνουν είτε πέφτουν.

Ακόμη μεγαλύτερη ψαλίδα τιμών παρατηρείται όταν η σύγκριση μεταξύ της τιμής παραγωγού και της λιανικής τιμής αφορά σε είδη όπου μεσολαβούν πολύ περισσότερα στάδια επεξεργασίας μέχρι το προϊόν να φτάσει στον καταναλωτή (π.χ. ψωμί, μακαρόνια, κρασί). Για παράδειγμα, στο χωριάτικο ψωμί η διαφορά φτάνει στο 1,543%, έναντι 891% το 2008, για το χύμα κρασί στο 752% από 378% προ διετίας, για το ρύζι (bonnet) στο 658% από 324% το 2008, κοκ.

Η έρευνα διεξήχθη τον Δεκέμβριο και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ψαλίδα των τιμών έχει διευρυνθεί στα περισσότερα από τα 28 είδη διατροφής που παρακολουθεί συστηματικά η ΠΑΣΕΓΕΣ, με μόνη εξαίρεση ορισμένα οπωροκηπευτικά. Οπως σημειώνει η ΠΑΣΕΓΕΣ, οι μεν τιμές καταναλωτή προέκυψαν μεσοσταθμικά από τον δικτυακό τόπο (e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, ενώ για τις τιμές παραγωγού υπολογίστηκε ο μέσος όρος από αντιπροσωπευτικές περιοχές όπου παράγονται τα αντίστοιχα προϊόντα.

ΠΗΓΗ: TA NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Αναγνώστες

 
Free Website templateswww.seodesign.usFree Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Wordpress Themes Templatesfreethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree Web Templates